|Regisztráció
» felhasználói szabályzat

|Bejelentkezés
Felhasználónév:
»
Jelszó:
»
Automatikus belépés:
»

|Fórumban legfrissebb
» Bemutatkozás
» ajtózárat keresek
» Készlet kisöprés
» Ismeretlen alkatrész
» 2.0i DOHC vízhűtő
» DOHC 2.0 Sierra hűtő ventilátor vezérlése
» Kombi hátsórugót keresek sierra szedánba
» Bemutatkozás
» Sierra bontódik, avagy egy korszak vége
» Dohc vezérlés csere utáni probléma

|Naptár
  2019. október  
H K Sze Cs P Szo V
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      


Home Tagok Fórum Rólunk Linkek
History Tech' Tuning Média
| Fórum

Időzóna: UTC + 1 óra [ nyi ]




Lezárt fórum A témát lezárták, nem szerkesztheted a hozzászólásaid, és nem küldhetsz új hozzászólást.  [ 1 hozzászólás ] 
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: K-jet
HozzászólásElküldve: 2012. okt. 30., kedd 22:55 
Offline
Site Admin
Avatar

Csatlakozott: 2008. jan. 19., szomb. 16:39
Hozzászólások: 49
Arra gondoltam, először a működést és beállítást írnám le, utána pár mondatban azokat a módosításokat amiket elkövettem.

Pár szóban a működés:
A K betű a kontinuerlich vagyis folyamatos működésre utal, a befecskendezőfejek folyamatosan fecskendezik be a benzint a hengerekbe (hengerenként) persze változó intenzitással. A rendszer egyébként az AC-t leszámítva teljesen mechanikus.
A benzint nagynyomású benzinpumpa szállítja a tankból a nyomástárolón az üzemanyagszűrőn és a nyomás szabályzószelepen keresztül az üzemanyag elosztóba. Szerintem a rendszer legfontosabb eleme az AC pumpa. Nagyon fontos, hogy megfelelő nyomás álljon rendelkezésre.
Megkülönböztetünk rendszernyomást (ez 5-6 bar), és vezérlőnyomást (0-3,6 bar) A rendszernyomás leegyszerűsítve a befecskendezési nyomás, értékét a benzinszűrő és a mennyiségelosztó közé T idommal bekötött nyomásmérővel lehet megmérni, és a nyomásszabályzó szelep alátétezésével lehet szabályozni.
A nyomásszabályzó szelep a mennyiségelosztó oldalán található, egy 16-os kulcsnyílású csavar alatt:

Kép

Kép

Ha elveszünk egy alátétet a rugó alól növeljük a rendszernyomást és fordítva. Ha már nincs a rugó alatt alátét és még mindig alacsony a nyomás akkor valószínű az AC nem teljesít jól. Esetleg az üzemanyagszűrő lehet még ludas.
Az optimális beállítás 5,5 bar körül van.

Na innentől lesz nehéz értelmesen megfogalmazni.
Csináltam egy vázlatos mórickarajzot:

Kép

Tehát eljutott az üzemanyag a tankból a mennyiségelosztóhoz és kialakult a rendszernyomás.
Amikor elkezd forogni a motor a beszívott levegő megemeli a torlótárcsát(1), és ezáltal elmozdítja a mennyiségelosztó dugattyút a rendszernyomás ellenében(3). Így szabaddá válik az út a 4es és az 5ös kamrák között, persze az elmozdulás függvényében növekvő keresztmetszettel.
Itt kell kitérni a vezérlőnyomás fogalmára. A mennyiségelosztó oldalán a rendszernyomás körből van leágaztatva egy csatorna, ami a bemelegedésszabályzóhoz vezet. A bemelegedésszabályzó tulajdonképpen a szívató. A motor illetve a külső hőmérséklet függvényében a vezérlőnyomást 0,5 és 3,6 bar (-20c-on 0,5 - üzem melegen 3,6) között változtatja.
Úgy van elhelyezve a motoron, hogy minél gyorsabban átvegye annak a hőmérsékletét. Kezdetben a 70-es években még teljesen mechanikus volt, mint egy termosztát, később egy fűtőszállal kiegészítették a fogyasztás csökkentése érdekében.
A bemelegedésszabályzótól a vezérlőnyomás vissza van vezetve a mennyiségelosztó dugattyú tetejére (3). Ha ki szeretnénk mérni ide kellene egy T idommal mérőműszert beiktatni.
Ezt az egységet is be lehet kalibrálni, bár erre szerintem kevesen vállalkoznának (új ára 70eft körül lehet).
A mennyiségelosztón lehet az alapjárati CO értéket beállítani (2). Egy minimum 200mm hosszú 3-as imbuszkulcssal végezhető el kényelmesen a művelet, feltéve hogy a CO csavar könnyedén jár és nincs tele szeméttel az „imbusznyílás”. Járó motor mellett kifelé csavarva szegényedik a keverék ill fordítva. Beállítást üzem meleg motornál kell elvégezni: pár másodpercig 3000 körül pörgetni a motort, majd alapjáraton járatva a csavar forgatásával megkeresni a legmagasabb fordulatszámot. A szegény keverék jellegzetessége az egyenlőtlen járás esetleg visszadurrogás. A dús keverék legjellemzőb tünete a „lihegés”, 0-1500 fordulat között le föl jár az alapjárat meglehetősen egyenletesen.(szinuszosan?). Beállítást úgy kell csinálni hogy az állítószerszámot lazán fogjuk, le-föl ne mozgassuk, csak csavarjuk.


A mennyiségelosztó csatlakozásai:

Kép

1 torlótárcsa
2 CO állító csavar nyilása
3 csatlakozás a bemelegedésszabályzóról (vezérlőnyomás)
6 benzin bevezetés az AC felől (rendszernyomás), leágazás a hidegindító szelephez
7 visszavezetés a tankba
8 csatlakozás a bemelegedésszabályzóhoz
9 rendszernyomást állító szelep

Egy pár szó még a k-jet kiegészítő berendezéseiről.
A bemelegedésszabályzót már említettem. Ebből két féle létezik egy egyszerűbb és egy vákuumszelencével kiegészített változat. A vákuumos vákuumcsatlakozója a szívósorra van csatlakoztatva. Alapjáraton a nagy depresszió szegényít magas fordulaton részterhelésen alacsonyabb vákuum mellett dúsít. Érdekes a nagyobb motorokat szerelték ilyennel: Ford v6, Audi 5 hengeresek, v8-as Mercik. Escorton Golfon nem láttam ilyet.
Az elektromos csatlakozójának két pólusán, gyújtáson 12V-ot kell mérni.

Kép

A pótlevegő tolattyú a hidegjárati szakaszban biztosít többletlevegőt a fojtószelepet megkerülve a motornak. Hideg állapotában részben vagy teljesen átlátni rajta. Meleg esetben mindig teljesen zárva kell legyen. Kezdetben ez is teljesen mechanikus volt, később ez is kapott egy fűtőszálat. Az elektromos csatlakozó két pólusán, gyújtáson 12V-ot kell mérni.

Kép

A hidegindító szelep a szívósorra van szerelve és a „közös” térbe fecskendez be többletüzemanyagot hidegindításkor. Működését a víztérbe csavart hőidőkapcsoló szabályozza. A hőidőkapcsoló -20c-on 8s-ig 20c-on 1s-ig kapcsol 12V-ot a szelepre.
Érdekesség, hogy a16v-s VW Kat nélküli motorokon volt egy fojtószelep kapcsoló is, ami teljes gáznál bekapcsolta a hidegindító szelepet.

Kép


Forrás: Goris


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Lezárt fórum A témát lezárták, nem szerkesztheted a hozzászólásaid, és nem küldhetsz új hozzászólást.  [ 1 hozzászólás ] 

Időzóna: UTC + 1 óra [ nyi ]


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség