|Regisztráció
» felhasználói szabályzat

|Bejelentkezés
Felhasználónév:
»
Jelszó:
»
Automatikus belépés:
»

|Fórumban legfrissebb
» Bemutatkozás - STEVE -
» videózzunk!
» Do_di bemutatkozása
» sierra cosworth difi
» 1,8 td önindítót keresek
» Sierra-Scorpio futómű hasonlóság-eltérés
» Közvélemény kutatás! - Mi a véleményed az oldalról ?
» ÚJ SZÁMLASZÁM!
» Keresek coupéhoz papíros roncsot, vagy papír.
» Keresek xr4-hez (mk1) kábelköteget

|Naptár
  2019. november  
H K Sze Cs P Szo V
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  


Home Tagok Fórum Rólunk Linkek
History Tech' Tuning Média
| Fórum

Időzóna: UTC + 1 óra [ nyi ]




Lezárt fórum A témát lezárták, nem szerkesztheted a hozzászólásaid, és nem küldhetsz új hozzászólást.  [ 1 hozzászólás ] 
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: Az EEC motorvezérlés
HozzászólásElküldve: 2013. jan. 13., vas. 1:18 
Offline
Site Admin
Avatar

Csatlakozott: 2008. jan. 19., szomb. 16:39
Hozzászólások: 49
Az EEC (az angol Electronic Engine Control kifejezés rövidítése) az az elektronikus motorvezérlés, amelyet a Ford a járműveiben használ. Az üzemanyag befecskendezést vezérlő számítógép elsődleges feladata, hogy olyan arányú benzin-levegő keveréket állítson elő, amely a szikra hatására könnyen meggyullad, ezzel megbízható, hatékony erőforrást biztosítson.
Az elektronikában memóriaegységek, a beavatkozó eszközöket vezérlő relék, a folyamatot irányító processzor, és a működést összehangoló program található. A működési körülményekről, és a vezető beavatkozásairól érzékelők sora továbbítja az információkat. Ezek alapján a vezérlés kiszámolja a legmegfelelőbb keverékképzést és gyújtás-időzítést, majd aktiválja az ezek beállításához szükséges eszközöket. A beavatkozás után újra kiértékeli az érzékelők adatait, és mérlegeli, hogy a művelet a kívánt hatást hozta-e. Mindez egy ezredmásodperc alatt megy végbe, és olyan gyorsan ismétlődik, hogy a korrekció még 6000 feletti motorfordulatszám felett is hatékony.

A Ford 1978 óta alkalmaz EEC vezérlést a járműveiben, röviden áttekintve:

-EEC-I (1978)
Gyújtás időzítése, EGR, impulzuslevegő-rendszer

-EEC-II (1979)
Karburátoros rendszer lambda szabályzással, gyújtás időzítése, EGR, impulzuslevegő-rendszer

-EEC-III (1980)
Központi befecskendezés (önteszt funkció nélkül)

-EEC-IV (1984)
OBD-I (lásd alább a szövegben)

-EEC-V v1.0 (1994)
OBD-II (lásd alább a szövegben)

-EEC-V v2.0 (1999)
A korábbival szinte megegyező, de a hátoldali J3 csatlakozó nélkül, Flash memóriaegységgel

-EEC-VI (2003)
Több külső csatlakozó


Az EEC-IV rendszert a Ford több éven át nagy sikerrel használta. A fejlett programozás következtében szinte minden motor vezérlése túlzott bonyolítás nélkül megoldható vele. Az EEC belső felépítése meglehetősen komplex. Az Intel és a Ford együttműködésének köszönhetően egy egyedi Intel 8061-es mikrovezérlő a rendszer alapja, amelyet kifejezetten az EEC céljára alakítottak át, a működéshez szükséges háromféle memóriát szintén egyedi Intel 8361 egységekből alakították ki.

A ROM (Read Only Memory - csak olvasható memória) az a hosszútávú memória, ahol a program található. A ROM tartalma nem módosítható, és a tápfeszültség megszűnésétől számított kb. 20 évig marad meg.

A KAM (Keep-Alive Memory) középtávú memória, tartalma addig marad meg, amíg az EEC feszültség alatt van. A KAM tárolja a működés közben keletkező hibakódokat, valamint az érzékelők alapjeleit.

A RAM (Random Access Memory - írható-olvasható memória) az a rövidtávú memória, amelyben az adott út adatai kerülnek tárolásra. A motor leállításakor (gyújtás levételekor) a tartalom törlődik.

Az Intel 8061 processzor a gyári program alapján irányítja a rendszer működését. A programban skaláris adatok, függvények, táblák és folyamatábrák találhatók. A skalár egy numerikus érték, amelyet egy névhez rendelnek. Ez valójában egyszerűbb, mint amilyennek hangzik. Egy egyszerű példa erre a maximális fordulatszám szabályzása, pl.: "REVLIM = 6000". A függvények valójában grafikonok, de a Ford rendszerint függvénynek nevezi őket. Ez általában valamilyen kimeneti jel a bemeneti jel függvényében. A táblák ennél bonyolultabbak, 3 dimenziós grafikonok, amelyeken két bemenet együttes függvénye határozza meg a kimeneti értéket. A folyamatábrák a skalárokat, függvényeket és táblákat együttesen használják fel a vezérlés kimenetének kiszámítására.

Az EEC-ben előre beprogramozott értékek eltérnek az egyes modell / évjárat / motor / váltó esetén. Folyamatábrából egy vagy kettő található a programban, amely azonban meglehetősen bonyolult. A motor ábrája az összes jelet tartalmazza, és az ún. "irányvonalakat" állítja elő, míg a második ábra az automatikus sebességváltóhoz rendelhető. A folyamatok végigfuttatása hihetetlen gyorsan történik, egy szekvenciális befecskendezésű V8-as motor injektorait és gyújtását 6000-es fordulatnál másodpercenként 4000-szer kell működésbe hozni. Az EEC-IV 15 MHz-es órajellel üzemel, ami 15.000.000 művelet végrehajtását teszi lehetővé egy másodperc alatt, a teendő viszont több annál, minthogy egyetlen gyújtásjelet kiküldjön. Egy szenzor jelének beolvasása egy műveletet igényel, a vezérlés pedig két gyújtás ciklus között az összes bemenet végigolvassa.

Az EEC működésében vannak fő irányvonalak, amelyek a motor működtetését határozzák meg, valamint mások, amelyek az emissziós és diagnosztikai funkciókat kezelik. A következő szenzorok jelére minden esetben szükség van: PIP, TPS, ECT, MAF vagy MAP. Ezek alapján kerülnek kiválasztásra és futtatásra a folyamatábrák egyes ágai, valamint hogy melyik fő irányvonal alkalmazása szükséges az adott pillanatban, az adott körülmények között.

Indítás

Üzemanyag-szabályzás: Nyílt szabályozási kör, dúsítás előre meghatározott érték alapján *)
Gyújtásszabályzás: TFI
Károsanyag kibocsátás szabályzása: nincs
Felhasznált érzékelők: RPM / ECT **)

Hidegindítás, bemelegedés


Üzemanyag-szabályzás: Nyílt szabályozási kör, dúsítás előre meghatározott érték alapján
Gyújtásszabályzás: ECT szorzó
Károsanyag kibocsátás szabályzása: Katalizátor
Felhasznált érzékelők: RPM / ECT / ACT

Terhelés hidegen

Üzemanyag-szabályzás: ECT < 85°C = dúsítás, ECT > 76°C = szegényítés
Gyújtásszabályzás: RPM - terhelés szorzó, ECT szorzó
Károsanyag kibocsátás szabályzása: Katalizátor
Felhasznált érzékelők: RPM / MAF v. MAP / ECT / ACT / TPS

Alapjárat melegen

Üzemanyag-szabályzás: Dúsítás előre meghatározott érték alapján
Gyújtásszabályzás: Csökkentés 1 perc után
Károsanyag kibocsátás szabályzása: Katalizátor (szakaszosan)
Felhasznált érzékelők: RPM / TPS / ECT / ACT / HEGO

Terhelés melegen


Üzemanyag-szabályzás: Zárt szabályozási kör, 14,7:1 keverékarány
Gyújtásszabályzás: RPM - terhelés, ECT, EGR szorzók
Károsanyag kibocsátás szabályzása: EGR, katalizátor, aktív szénszűrő
Felhasznált érzékelők: RPM / MAF v. MAP / TPS / ECT/ ACT / EGR / HEGO

Gyorsítás

Üzemanyag-szabályzás: Zárt szabályozási kör, 14,7:1 keverékarány
Gyújtásszabályzás: RPM - terhelés szorzó, ECT szorzó
Károsanyag kibocsátás szabályzása: Katalizátor
Felhasznált érzékelők: RPM / MAF v. MAP / TPS / ECT/ ACT / EGR / HEGO

Gyorsítás (teljes gázon)

Üzemanyag-szabályzás: Nyílt szabályozási kör, maximális dúsítás előre meghatározott értékek alapján
Gyújtásszabályzás: RPM - terhelés szorzó, ECT szorzó
Károsanyag kibocsátás szabályzása: nincs
Felhasznált érzékelők: RPM / MAF v. MAP / ECT / ACT / TPS / KS / VSS

Lassítás

Üzemanyag-szabályzás: RPM > 1500 = 0
RPM < 1500 = 15:1
Gyújtásszabályzás: Megnövelt, meghatározott értékek alapján
Károsanyag kibocsátás szabályzása: Aktív szénszűrő
Felhasznált érzékelők: RPM / ECT / TPS / VSS

Az EEC-IV és EEC-V rendszerek sok mindenben megegyeznek, a különbségeket tárgyaljuk az alábbiakban. Az EEC-V gyorsabb, átprogramozása a flash memória alkalmazása következtében könnyebb. Programozása a korábbi változattal sokban megegyező, viszont a kiolvasása jóval nehézkesebb. Az órajel 18 MHz, vagyis 18.000.000 művelet végezhető másodpercenként, a belső memória mérete az EEC-IV négyszerese. A mai, menetstabilizálóval, légzsákokkal és egyéb extrákkal felszerelt autók működtetéséhez szükség van ezekre a pluszokra. Az EEC-V új, 104 tűs csatlakozóval szerelt, amely lehetővé teszi több érzékelő és beavatkozó egység illesztését, melyek segítségével a motor vezérlésén kívül más feladatok ellátására is képessé tehető.

Az új EEC már az 1996-os szabályzásban előírt "On-Board-Diagnostics II" (ODB-II) rendszernek is megfelel, ezért egy új "Diagnostic Link Connector" megjelölésű diagnosztikai csatlakozóval is el van látva. Ezen keresztül lehetséges a vezérlőprogram frissítése, a jármű vásárlása után készült, javított szoftverek alkalmazása is.

* Nyílt szabályozási kör: a lambda szonda által szolgáltatott jelet nem veszi figyelembe a vezérlés

** Az érzékelők rövidítéseinek magyarázata:

RPM: fordulatszám
ECT: hűtőfolyadék hőmérséklete
ACT: beszívott levegő hőmérséklete
MAF: légtömegmérő
MAP: töltőnyomásmérő
TPS: pillangószelep helyzete
HEGO: lambda szonda
EGR: kipufogógáz visszavezetés
KS: kopogásérzékelő
VSS: járműsebesség-jeladó

Fordította: Schmidt Zoltán — Schmidi
a Fordfuelinjection.com alapján


Forrás: www.ford-klub.hu


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Lezárt fórum A témát lezárták, nem szerkesztheted a hozzászólásaid, és nem küldhetsz új hozzászólást.  [ 1 hozzászólás ] 

Időzóna: UTC + 1 óra [ nyi ]


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség