|Regisztráció
» felhasználói szabályzat

|Bejelentkezés
Felhasználónév:
»
Jelszó:
»
Automatikus belépés:
»

|Fórumban legfrissebb
» Bemutatkozás - STEVE -
» videózzunk!
» Do_di bemutatkozása
» sierra cosworth difi
» 1,8 td önindítót keresek
» Sierra-Scorpio futómű hasonlóság-eltérés
» Közvélemény kutatás! - Mi a véleményed az oldalról ?
» ÚJ SZÁMLASZÁM!
» Keresek coupéhoz papíros roncsot, vagy papír.
» Keresek xr4-hez (mk1) kábelköteget

|Naptár
  2019. november  
H K Sze Cs P Szo V
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  


Home Tagok Fórum Rólunk Linkek
History Tech' Tuning Média
| Fórum

Időzóna: UTC + 1 óra [ nyi ]




Lezárt fórum A témát lezárták, nem szerkesztheted a hozzászólásaid, és nem küldhetsz új hozzászólást.  [ 1 hozzászólás ] 
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: Az EEC rendszer érzékelői
HozzászólásElküldve: 2013. jan. 13., vas. 11:09 
Offline
Site Admin
Avatar

Csatlakozott: 2008. jan. 19., szomb. 16:39
Hozzászólások: 49
Mielőtt az EEC rendszer érzékelőiről esik szó, meg kell említeni egy fontos dolgot: az érzékelők többsége 5V feszültséggel üzemel! Sem a generátor, sem az akkumulátor nem képesek megfelelő pontosságú feszültséget előállítani, amely az érzékeny elektronikai eszközöknek megfelelne, az autó elektromos rendszerében a feszültség 10V és 14V között ingadozik. Az EEC vezérlőben egy feszültségszabályzó gondoskodik a konstans 5V-os feszültség biztosításáról (ezt nevezzük referencia feszültségnek). Az érzékelőkre ezt az 5V-os referencia feszültséget kapcsolják, amelyek az általuk felügyelt állapot függvényében ennek egy részét juttatják vissza a vezérlőegységnek.
Egyes szenzoroknak különleges földelésre is szüksége van, ezeknek az EEC egy visszacsatoló ágat biztosít. Ennek a neve "Signal Return", működése a következőképpen értelmezhető: az EEC a referencia feszültséget küldi az érzékelő felé, a szenzor pl. 1,87V-ot továbbít a jelkimenetén, a "maradék" 3,13V feszültséget pedig a visszacsatoló ágra küldi.

Most lássuk, mennyire sokoldalú az érzékelők kezelése. Az EEC programozása lehetővé teszi, hogy az azonos típusú érzékelők egyes példányai kissé eltérőek legyenek. A gyártás sajátosságaiból adódóan az egyes példányok pontossága 15%-os tűréshatáron belül mozoghat. Az új érzékelő beépítése után, az akkumulátor újracsatlakoztatásakor az új elem alapértékei tárolásra kerülnek a KAM memóriában. (A szerzor cseréjekor az akkumulátorsaru levétele nem csak azért fontos, hogy az esetleges elektromos zárlatot elkerüljük, hanem azért is, mert ilyenkor a KAM memóriából törlődnek a régi jeladó alapértékei.) Idővel, ahogy az érzékelő öregszik, a pontossága romlik, az EEC ezt érzékelve a KAM-ban tárolt alapadatok alapján tudja ezt korrigálni. Ahogy a megbízhatóság egyre romlik, a rendszer hibakódokkal jelzi ezt. Hibakereséskor a kódokat mindig az akkumulátorsaru levétele előtt olvassuk ki!

Légtömegmérő (Mass Air Flow - MAF)

Csatolmány:
eec2-maf.jpg
eec2-maf.jpg [ 10.42 KiB | Megtekintve 9224 alkalommal. ]


A szenzor egy fűtőszál segítségével érzékeli a szívócsőbe lépő levegő tömegét. Minél több levegő halad át a jeladón, annál jobban lehűti a fűtőszálat, amelynek az ellenállása a hőfok függvényében változik. A beszívott levegő tömegének és hőfokának (lásd ACT) ismeretében a keverékképzéshez szükséges üzemanyagmennyiség pontosan kiszámítható.

Szívócsonk nyomásmérő (Manifold Absolute Pressure - MAP)

Csatolmány:
eec2-map.jpg
eec2-map.jpg [ 8.82 KiB | Megtekintve 9224 alkalommal. ]


A szívócsonkban kialakuló vákuumot méri, ebből következtet a motor terhelésére. A kapott érték a motor hőmérsékletével együtt határozza meg a keverékképzéshez szükséges üzemanyag mennyiséget.

Pillangószelep érzékelő (Throttle Position Sensor - TPS)

Csatolmány:
eec2-tps.jpg
eec2-tps.jpg [ 17.88 KiB | Megtekintve 9224 alkalommal. ]


Az érzékelő a pillangószelep nyitási szögének megfelelő értéket továbbít a vezérlés felé, amely ebből következtet arra, hogy mennyire nyomtuk le a gázpedált. Gyorsításkor ez alapján dúsítja a keveréket, változtatja meg az előgyújtás értékét. A jeladó helyes működése fontos a motor megfelelő vezérléséhez, ez reagál a leggyorsabban a vezető beavatkozásaira.

Hűtővíz hőfokjeladó (Engine Coolant Temperature - ECT)

Csatolmány:
eec2-ect.jpg
eec2-ect.jpg [ 12.81 KiB | Megtekintve 9224 alkalommal. ]


A motorban keringő hűtővíz hőfokát méri, és jelentős hatással van a keverékképzésre, pl. a hidegindításkor szükséges dúsítással.

Beszívott levegő hőfokjeladója (Air Charge Temp sensor - ACT)

Csatolmány:
eec2-act.jpg
eec2-act.jpg [ 13.2 KiB | Megtekintve 9224 alkalommal. ]


A szívócsőbe kerülő levegő hőmérsékletét érzékeli, és a keverékképzést befolyásolja. Minél hidegebb a levegő, annál sűrűbb, ezért több üzemanyagot tud hasznosan elégetni.

Fűtött kipufogógáz oxigénszenzor "Lambda szonda" (Heated Exhaust Gas Oxygen sensor - HEGO)

Csatolmány:
eec2-hego.jpg
eec2-hego.jpg [ 14.78 KiB | Megtekintve 9224 alkalommal. ]


A szenzor a kipufogógáz oxigéntartalmát méri. Visszacsatolásként működik, azt jelzi a vezérlőegység számára, jelzi hogy a keverék arány nagyobb-e vagy kisebb mint 14,7:1.

Kopogásérzékelő (Knock Sensor - KS)

Csatolmány:
eec2-ks.jpg
eec2-ks.jpg [ 9.22 KiB | Megtekintve 9224 alkalommal. ]


A kopogásérzékelő a motorban esetlgesen bekövetkező detonációs égést jelzi a vezérlés felé, amelynek hatására az retardálja (csökkenti) a gyújtás időzítését.

Sebességérzékelő (Vehicle Speed Sensor - VSS)


Csatolmány:
eec2-vss.jpg
eec2-vss.jpg [ 14.82 KiB | Megtekintve 9224 alkalommal. ]


A jeladó egy a sebességváltó által biztosított forgómozgást alakít elektromos jellé. A károsanyagkibocsátás szabályozásában és a jármű lassításakor szükséges alapjárat biztosításában van szerepe.

Fordította: Schmidt Zoltán — Schmidi
a Fordfuelinjection.com alapján


Forrás: www.ford-klub.hu


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Lezárt fórum A témát lezárták, nem szerkesztheted a hozzászólásaid, és nem küldhetsz új hozzászólást.  [ 1 hozzászólás ] 

Időzóna: UTC + 1 óra [ nyi ]


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség